چگونه هنگام تماشای تلویزیون از چشمان خود محافظت کنیم

تاریخ انتشار: 1401/10/09
آموزشی

ولو شدن روی مبل و تماشای تلویزیون بسیار وسوسه‌انگیز است. وجود شبکه‌های پخش آنلاین فیلم و سریال باعث می‌شود این موضوع وسوسه‌انگیزتر هم بشود. اما آیا هنگام تماشای تلویزیون چشم‌هایتان درد می‌گیرد؟ خستگی چشم، خشکی چشم، و سردرد از جمله علائم هشداردهنده آسیب به چشم هستند. برای محافظت از چشم‌ها، هنگام لذت بردن از فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌تان نکات زیر را رعایت کنید.

متوقف کردن فیلم

احتمالاً حتی فکر متوقف کردن برنامه مورد علاقه‌تان غیرممکن به نظر می‌رسد، اما اگر بتوانید استراحت کنید، به چشمانتان لطف خواهید کرد. کافی است این قانون ساده را به خاطر بسپارید: 20-20-20. بعد از هر 20 دقیقه نگاه کردن به هر صفحه‌ی الکترونیکی، 20 ثانیه استراحت کنید و به چیزی در فاصله 20 فوتی (حدود 6 متری) نگاه کنید. این تمرین عضلات چشم شما را آماده نگه می‌دارد.

فاصله را غنیمت بشمرید

امروزه که در اکثر اتاق‌های نشیمن تلویزیون‌های بزرگ HD  وجود دارند، برای جلوگیری از خستگی چشم فاصله را حفظ کنید. برای یک تلویزیون 40 اینچی، باید 2 تا 3 متر از تلویزیون فاصله بگیرید. با یک تلویزیون 50 اینچی، می‌توانید 2 تا 3 و نیم متر فاصله بگیرید. کافی است حواستان به این موضوع باشد؛ مثلاً اگر حس می‌کنید فاصله زیاد است و خوب نمی‌بینید، یا احساس می‌کنید زیادی نزدیک هستید، فاصله خود را طوری تنظیم کنید که چشمانتان احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

روشنایی محیط

از تماشای تلویزیون در تاریکی اجتناب کنید. باور کنید که با این کار می‌توانید فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود را برای مدت طولانی‌تری تماشا کنید! در تاریکی مردمک چشم‌ها گشاد می‌شود؛ در نتیجه نور راحت‌تر به آنها شما نفوذ می‌کند و باعث درد و خستگی چشم می‌شود. می‌توانید در گوشه‌ای از اتاق یک چراغ روشن نگه دارید یا چراغ اصلی اتاق را روشن کنید.

عینک تلویزیون

همانطور که خیلی از ما از عینک مطالعه استفاده می‌کنیم، عینک تلویزیون هم می‌تواند بینایی را بهبود ببخشد. اگر از عینک طبّی استفاده می‌کنید از پزشک خود راهنمایی بخواهید. آنها ممکن است استفاده از عینک را هنگام تماشای تلویزیون توصیه کنند، به خصوص اگر عینک شما برای دیدن فواصل دور تجویز شده. پوشش ضد انعکاس نیز می‌تواند راحتی بصری بیشتری ایجاد کند و مانع خستگی چشم شود.

محل قرارگیری تلویزیون

تلویزیون را مقابل پنجره‌ها قرار ندهید. پرده‌ها را بکشید تا تابش نور مزاحم روی صفحه را به حداقل برسانید، اما اتاق راکاملاً تاریک نکنید. همچنین مهم است که ارتفاع تلویزیون در راستای دیدتان باشد؛ خم شدن گردن و نگاه کردن به سمت بالا می‌تواند به عضلات چشم شما فشار وارد کند.

تغذیه خوب، نوشیدن آب، خواب کافی، تکرار

حفظ آب بدن برای سلامت بینایی و اجتناب از خستگی و خشکی چشم حیاتی است، به خصوص چنانچه قصد دارید از تماشای تلویزیون برای مدّت طولانی لذت ببرید. همین امر در مورد رژیم غذایی شما نیز صادق است – داشتن  یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت چشمان شما ضروری است. استراحت و بازسازی نیز بسیار مهم است. پس از تماشای تلویزیون، چشمان شما به زمان نیاز دارند تا استراحت کنند و ترمیم شوند، بنابراین داشتن 7 تا 8 ساعت خواب کامل توصیه می‌شود.